Jdi na obsah Jdi na menu
 


OSM KUSŮ BROKÁTU

13. 8. 2011

 

Osm kusů brokátu
Cvičení pro každého : Osm kusů brokátů
Odkud se vzal ten podivný název? Brokát byl velice drahou a ceněnou látkou. Tímto názvem se vyjadřuje hodnota a přínos tohoto cvičení.
Jaký je rozdíl mezi Pozdravem slunci, měsíci a tímto cvičením? V pozdravech je přece jen nezbytný určitý fyzický předpoklad. Zde toto nutné není. Cvičí se velmi zvolna, jemně,                 s  pokrčenými koleny a lokty, zvolna dýcháme. Pohyby jsou pomalé a plynulé.
Co je to čchi? Energie nebo přirozená síla, která naplňuje vesmír. Nemůže být viděna, může být pociťována. Je zdrojem života. Hlavní typy čchi jsou : a) Nebeská (je tvořena silami, která nebeská tělesa uplatňují vůči zemi - sluneční a měsíční svit, přílivové jevy) b) Zemská (je tvořena čarami a vzory energie, stejně tak jako magnetické pole a žár ukrytý v nitru země) c) Lidská čchi. Chceme-li pochopit čchi, je třeba si uvědomit, že látky a energie nelze od sebe oddělit.
Proč cvičit tato cvičení? Představte si člověka jako molitanový válec, kterým proudí Nebeská, Zemská i Lidská energie. Když však válec pevně utáhneme opaskem, proudění se zpomalí až zastaví. Jak však mohou fungovat naše orgány, když nemají dost energie? Vznikají nemoci. Opasek jsou naše stresy, strachy, negativní myšlenky. Cvičením se opasek povoluje, energie mohou volně proudit ve svých drahách. V jakých drahách? V těch, na jejichž principu funguje akupunkura a akupresura.
Jak dlouho cvičení mohu praktikovat? Stále. Čím déle se cvičí, tím hlouběji do svého nitra se člověk dostává. Je to dlouhá cesta, která nám neustále přináší něco nového. Možná najdete           v nějaké literatuře popis jednotlivých cviků lehce odlišný, stejně jako uváděné pořadí. Je to způsobeno předáváním generace na generaci, kdy v každé jednotlivé rodině či rodě došlo               k nějakým odchylkám. To ovšem nikterak nesnižuje jeho hodnotu! O důvod více, abyste se při cvičení nestresovali obavami, zda provádíte každý pohyb přesně dle návodu. Nechte plynout čas, nechte plynout všední starosti, nechte plynout energie kolem a hlavně ve vás.
Jak a v čem se cvičí? Je možné sestavu zacvičit celou a to tak, že jednotlivé cviky opakujeme 8x. Nemáme-li trpělivost, klidně třeba i jen 2x. Je možné si však vybrat jeden či dva cviky a zacvičit si pouze ty. Záleží na vaší momentální indispozici, náladě, času... Oblečení by mělo být volné, pokud možno bavlněné. Můžeme cvičit doma, můžeme cvičit v přírodě. Chce to však trošku soukromí.

1. kus: Postavíme se do přirozeného postoje, tj. mírně pokrčíme kolena, tělo je vzpřímené. Ruce sepneme ve výši břicha dlaněmi vzhůru. Zvolna s nádechem zvedáme dlaně podél těla až do výše prsou. Tam je stále sepnuté obrátíme směrem dolů a s výdechem snížíme zpět do výše pasu.         S nádechem předním obloukem pokračujeme do vzpažení s lokty pokrčenými, dlaně směřují vzhůru. Výdech nám ruce rozpojí a vnějším obloukem připažíme do výchozí pozice.
Cvičení masíruje páteř, posiluje žaludek a trávící soustavu, reguluje látkovou výměnu a především uvolňuje napětí hrudního koše, upravuje funkci plic a srdce.
2. kus:Širší stoj rozkročný opět s pokrčenými koleny a napřímeným trupem. Ruce s lehce ohnutými lokty necháme viset před tělem, dlaně obrácené dozadu. S nádechem zvedáme ruce podél těla až do výše prsou. Tam sevřeme levou ruku lehce v pěst a na pravé utvoříme ukazováčkem a prostředníčkem písmeno V. Výdech nám zvolna upaží pravou ruku, kterou sledujeme očima, jako bychom mířili lukem a současně s tím levá ruka lehce zaťatá v pěst napíná pomyslnou tětivu luku na druhou stranu. Výdech nám obě ruce prací před prsa. Když se ruce před středem těla setkají, otevřené dlaně směřují k zemi a my je s výdechem spustíme do výchozí pozice. Opakujeme na druhou stranu.
Cvičení posiluje hlavní klouby a uvolňuje šíji. Posiluje břišní, mezižeberní a ramenní svaly. Reguluje tlak.
3. kus: Stejný postoj jako u 1. S nádechem zvedáme před trupem paže s ohnutými lokty a s dlaněmi obrácenými vzhůru až do výše temene. Výdech ruce spouští dolů, před solarem však s nádechem vedeme levou paži nad hlavu, zatímco pravou dokončujeme klesání k pravému boku. Horní dlaň je obrácená k nebi, dlaň u pasu směřuje k zemi. Výdech klesá rukou bočním obloukem do počátečního postoje. Opakujeme na druhou stranu.
Cvičení prokrvuje trávící soustavu a zlepšuje látkovou výměnu. Posiluje a masíruje všechny orgány dutiny břišní. Pomáhá při zácpě a uvolňuje napětí ve velkých zádových svalech. Posiluje svaly páteře, které pracují při dýchání.
4. kus:Postavíme se do přirozeného postoje. S nádechem zvedáme paže lehce ohnuté v loktech, dlaně jsou obráceny dopředu a pak vzhůru do úrovně čela. S výdechem otočíme dlaně dolů a spouštíme je do výše břicha, hlavou současně otáčíme doleva. S nádechem se vrací ruce i hlava zpět, s výdechem se ruce otočí dolů a spouští se do výchozí pozice. Opakujeme na druhou stranu.
Cvičení uvolňuje ramenní klouby, zlepšuje průtok energie pažemi a tím působí na všechny potíže kloubů paží. Napomáhá lepšímu prokrvení rukou u těch, kteří je mají stále studené. Zvyšuje pohyblivost krční páteře, uvolňuje napětí v krku a tím zpětně působí na psychické potíže, zejména na nesmělost a deprese. Pomáhá odstranit blokádu krční páteře. Je prvním ze cviků (další jsou     č. 4, 5 a 6), které působí na míchu a tím ovlivňuje vegetativní funkce organismu. Zlepšuje prokrvení mozku.
5. kus: Širší stoj rozkročný. Ruce jsou na stehnech, palce obráceny dovnitř, trup je napřímený, kolena pokrčena. S nádechem otočíme hlavu s celým trupem doprava, současně se překloníme nad pravou nohu a obloukem přetočíme trup do leva. Skončíme nad levou nohou, trup se nezvedá, díváme se doleva za sebe. S výdechem se vracíme stejnou cestou, zastavíme se však uprostřed a zdvihneme trup do výchozí pozice. Opakujeme na druhou stranu.
Cvičení povzbuzuje vitální síly organismu. Masíruje, prokrvuje a posiluje všechny orgány břišní dutiny. Likviduje napětí a bolesti ve spodní části zad a srovnává spodní část páteře. Posiluje bederní klouby, kolena a kotníky. Zahřívá tělo. Někdy se pro tento cvik užívá názvu Vylévání ohně z mysli.
6. kus:Postavíme se do přirozené pozice. S nádechem vychýlíme volně visící paže dopředu, dlaně visí dolů. Paže se vracejí do výchozí pozice, dlaně jsou rovnoběžné se zemí. Stále                  s nádechem vzpažíme ruce nad hlavu předním obloukem, dlaně směřují k nebi. S výdechem se předkloníme ohnutím v pase, páteř zůstává rovná. Rukama uchopíme kotníky a volně svěsíme hlavu. Kolena jsou stále pokrčená. Na chvíli zadržíme dech. S nádechem se pozvolna obratel po obratli narovnáváme. S výdechem klesneme do původní pozice.
Cvičení uvolňuje všechny velké klouby těla, stimuluje nervová zakončení a tím působí i na vnitřní orgány. Uvolňuje napětí v zádech, ramenech a hrudníku, posiluje břišní svaly. Výborně cvičí páteř, zejména pro chronické bolesti zad a ramen. Posiluje a správně ustavuje bedra. Z vnitřních orgánů působí nejsilněji na ledviny a játra, pomáhá čistit organismus. Máme-li málo času na cvičení, cvičíme z celé sestavy alespoň toto.
7. kus: Širší stoj rozkročný, pokrčená kolena, paže volně visí před tělem. Nádech zvedá před trupem paže ohnuté v loktech, před středem prsou se ruce volně zavírají v pěst. Výdech upaží pravou paži, levá však upažení nedokončí, zůstává ohnutá v lokti. Hlava sleduje pohyb pravé paže. S nádechem se vrací paže doprostřed děla, pravou stále sledujeme zrakem. S nádechem zvedneme paže nad hlavu. S výdechem rozevřeme pěsti a spustíme paže vnějším obloukem do výchozí pozice. Opakujeme na druhou stranu.
Cvičení posiluje celý organismus po všech stránkách. Vytváří vitální energii a dynamizuje celé tělo. Velmi dobré pro lidi ospalé a lenivé, pokud se ke cvičení vůbec přinutí. reguluje tělesnou váhu a krevní tlak. Činí pružnějšími mezižeberní svaly, uvolňuje hrudní koš, usnadňuje dýchání a práci srdce.
8. kus: Stoj spatný, kolena lehce pokrčena, bedra povolena. S nádechem se zvedneme mírně na špičky a dlaně obrátíme k zemi, jako bychom se o něco opírali. S výdechem spadneme do výchozí pozice. Pérováním v kolenou tlumíme dopad. Vnímáme vibrace, které nám jdou po páteři až do lebky.
Cvičení odstraňuje únavu, vibracemi posiluje klouby celého těla a páteř, zlepšuje prokrvení a tedy i činnost mozku. Odstraňuje mnohá napětí a tím předchází chorobám. Říká se, že sedmero zatřesení zády zbaví těla sta nemocí.
Závěrem: Sestavu cvičíme tak, že každý kus několikrát zopakujeme, třeba pětkrát. Máme-li však málo času, vybereme si aspoň některý či některé kusy. Jestliže naše první nadšení z něčeho nového vystřídá období, kdy cvičení budeme stále častěji vynechávat, žádných výsledků se nedočkáme. Je třeba cvičit byť minimální dávku, ale den po dni, aby nám cvičení přešlo do krve a napětí se v těle začala postupně uvolňovat.
Sestavička je zahajována a ukončována třemi cviky, zde je potřebná určitá vizualizace:
Bočním obloukem s nádechem nabíráme Zemi, na úrovni ramen se ruce krčí a my nabíráme Země, nad čelem podržíme tento energetický míč a před tělem jím s výdechem setřeme a očistíme osu těla, u pasu rozpustíme a cvik opakujeme.
Předpažíme a s nádechem mírně rozpažíme a vnímáme jak se obohacujeme o čistou energii. S výdechem uchováváme v sobě a ruce přibližujeme k sobě. Cvik opakujeme.
Hladíme auru: s nádechem volně zvedáme bočním obloukem ruce mírně nad hlavu, s výdechem zpět. Cvik opakujeme.
 
 
 

 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< říjen / 2018 >>


Statistiky

Online: 4
Celkem: 199574
Měsíc: 4096
Den: 270