Jdi na obsah Jdi na menu
 


Meridiánová rozcvička MAKKO-HO

13. 8. 2011

 

Meridiánová rozcvička MAKKO-HO
 
Tato stará japonská sestava slouží k protažení těla i meridiánových drah včetně příslušných tělesných orgánů. Každému orgánu v těle přísluší časový interval, ve kterém je nejaktivnější a nejvíce přístupný pročištění a posílení.
Cvičení provádíme buď v celku podle orgánových hodin (ráno, odpoledne nebo večer) nebo příslušný cvik v hodinu orgánu, což je pro daný orgán nejúčinější.
Cvičení provádíme uvolněně, v duševní pohodě, do hranice bolestivosti. Každou pozici zaujmeme ve výdechu a relaxujeme. S každým dalším výdechem se snažíme ještě více uvolnit a dostat se v protažení ještě poněkud níže. Nepružíme, vždy nám musí být dosažená poloha pohodlná. Obvykle provádíme na každý cvik tři dlouhé výdechy.
 

 

 

 
Meridián plic a tlustého střeva (kov): 3 - 7 hodin ráno
· Postavíme se, rozkročíme na šíři ramen, chodidla jsou rovnoběžná, nohy napnuté.
· Spojíme palce za zády a s výdechem propneme spojené ruce dozadu (zakloníme se ), táhneme za palce – výdrž, prodýcháme.
· Při výdechu se mohou naše limity těla změnit a můžeme cvik ještě prohloubit.
· S výdechem se narovnáme
· Palce zůstávají propojené za zády.
· S výdechem se předkláníme, ruce za zády směřují vzhůru.
· Dostaneme se do předklonu jen tak hluboko, kam nás tělo pustí a je nám to příjemné.
· Prodýcháme a případně cvik při výdechu ještě prohloubíme.
· S výdechem se pomalu vzpřimujeme.
· Pak za zády vyměníme držení palců a celý cvik opakujeme.
 
Meridián žaludku a sleziny (země): 7 – 11 hodin dopoledne
Při tomto cviku nepřepínejte páteř ani kolena. Méně znamená více. Kdo neudělá všechny varianty, nevadí. Pravidelným cvičením se ohebnost vašeho těla a kondice budou zlepšovat.
· Klekneme si na kolena a kdo dokáže, sedne si mezi nohy.
· S výdechem se zakloníme a opřeme se vzadu o ruce.
· Prodýcháme.
· Podsadíme pod sebe pánev (chrání páteř). A s výdechem se opřeme o předloktí. Kolena musí být na zemi, tělo je příjemně natažené.
· Kdo toto dokáže bez napětí, může si s výdechem lehnout na podlahu, ruce natáhne nad hlavu a prodýchá.
· Až uznáte za vhodné, pomalu se zase s výdechem posadíte.
V každé poloze se musíte cítit příjemně. Když dokážete jen první polohu, úplně to postačí.
 
Meridián srdce a tenkého střeva (oheň): 11 – 15 hodin odpoledne
· Sedíme na zemi, chodidla celou plochou spojíme co nejblíže k tělu.
· S výdechem se narovnáme a prodýcháme.
· S dalším výdechem se předkláníme a lokty tlačíme kolena k zemi.
· Prodýcháme, případně s výdechem předklon prohlubujeme.
Jiná varianta Makko-ho je, že dáváme lokty při předklonu k zemi. Oba cviky působí příjemně a každý napíná oba meridiány jinak. Můžete je tedy dělat následně po sobě.
 
Meridián močového měchýře a ledvin (voda): 15 – 19 hodin odpoledne
· Sedíme na zemi, nohy natáhneme sounož před sebe, kolena napnutá, chodidla ohneme do fajfek.
· Spojíme ruce natažené nad hlavou a prodýcháme.
· S výdechem se předkláníme, až kam nám tělo dovolí. Kolena napnutá!
· Prodýcháme. Při výdechu může zase tělo povolit, tak ještě předklon prohloubíme.
· S výdechem se pomalu narovnáme.
 
Meridián trojitého ohřívače a pericardu (oheň): 19 – 23 hodin večer
· Sedneme si do tureckého sedu.
· Překřížíme i ruce a to tak, že pokud máme při zkřížení nohou pravou vně, u zkřížených rukou je vně levá.
· S výdechem se vzpřímíme a prodýcháme.
· S dalším výdechem se předkláníme a dlaně otáčíme kolem kolen, prostředník co nejvíce natažený.
· Zase prodýcháme a případně s výdechem prohlubujeme předklon.
· S výdechem se narovnáme.
· Přehodíme překřížení rukou i nohou a vše zopakujeme.
 
Meridián žlučníku a jater (dřevo): 23 – 3 hodiny v noci
· Sed široce rozkročený, kolena napnutá, chodidla ohnutá do fajfky.
· Spojíme natažené ruce nad hlavou a s výdechem se ukloníme stranou. Nepředklánět ani nezaklánět !
· Prodýcháme, případně s výdechem prohloubíme úklon.
· S výdechem se narovnáme.
· Totéž provedeme na druhou stranu. Opět se s výdechem narovnáme a s výdechem předkloníme.
 
Oči při úklonu nebo předklonu vždy hledí do stropu !
Jiná varianta ukláníme se k nohám. Vyzkoušejte a vyberte si. Nebo cvičte obojí.
 
 
 

 


Poslední fotografie



Archiv

Kalendář
<< leden / 2018 >>


Statistiky

Online: 3
Celkem: 183482
Měsíc: 2207
Den: 54